2018-17 Munster - Saverne

27 juni 2018 - Saverne, Frankrijk

Vanochtend vroeg opgestaan in verband met de lengte van de etappe van vandaag namelijk 172km en 3500hm naar Saverne, wat tevens de eindbestemming is van onze reis. Vanaf de camping linksaf een kilometer warm draaien, pad1 waarna wij gelijk de klim in gingen van de Hohrodberg. In deze klim werd na 1km aangegeven dat de route zou zijn afgesloten na 3km. Wij weten wel beter inmiddels en zijn gewoon doorgereden volgens de opgegeven route. Na 4km kwamen wij bij het Sanatorium en zagen dat de weg hermetisch was afgesloten. De poort zat dicht met een groot slot en verder was alles afgezet met grote hekken. Wat nu dachten wij. Er overheen klimmen was de eerste gedachte. Maar goed dat wij met z'n drieën. 1 over het hek, 1 aangegeven en 1 aanpakken van de fietsen. Gekomen over het hek konden wij probleemloos langs het sanatorium rijden. Totdat er weer een afsluiting was gemaakt over de weg. We zagen gelukkig een uitweg en konden onder het hek doorkruipen. Gekomen aan de andere zijde van het hek voelde Frans voor de zekerheid nog even aan het hek. Tot onze stomme verbazing was deze gewoon open. Onder gelach vrolijk verder geklommen naar de eerste col van de dag. Na Collet du Linge waar wij terecht kwamen bij een oorlogsmonument van de 1e Wereldoorlog. De cols volgen elkaar in rap tempo op. route Na 12km bereikten wij Col du Calvaire met 1134m het dak van deze etappe. 7km later hebben we ook Col du Bonhomme geslecht en weer 5km later is ook Col du Pre des Raves bedwongen. We maakten ons op voor een prachtige afdaling naar St. Marie-Aux-Mines, daar moesten wij onze eerste stempel halen. Hierna gelijk Col du St. Marie overgereden, waarna wij ergens Paul zouden treffen voor de eerste pauze. Doordat wij voor op schema lagen, hebben wij na kort overleg besloten direct door te rijden naar Provencheres, waar wij onze tweede stempel moesten halen. Wij konden deze stempel dus nog voor 12 uur halen. Hierna sluiten namelijk alle winkels en wordt het lastig. Vervolgens Paul getroffen buiten het dorp voor de eerste pauze. Inmiddels hadden wij al ruim 70km achter de rug. Het ging lekker. Het weer was prachtig en er was een matige wind. (uiteraard wel weer tegen) Na de pauze hadden wij in een ruk drie Cols te verwerken met soms een kleine afzink erin. Allemaal rustige wegen door de bossen. Soms met prachtige vergezichten ondanks dat wij niet meer zo hoog in de bergen zaten. Fietsen wordt nog leuk!! Onze tweede pauze hadden wij Mont Ste-Odile. Dit is een bekende plaats met een prachtig klooster, gezien het aantal toeristen wat hier rond liep. Boven heb je een prachtig uitzicht over het Rijndal. Hierna weer een mooie afdaling door het bos en nog maar 53km te gaan.  Allemaal door kleine dorpen, sluip door, kruip door tegen de flanken van de omliggende bergen. De laatste Col 26km voor het einde bereiken wij door een verschrikkelijk slechte weg door het bos. Soms meer stenen dan asfalt. Het is misschien een optie om deze Col du Schanz om te dopen in Col du Schande. De laatste km blijven op een neer gaan maar het gevoel bij de eindstreep in Saverne bij het station is onbeschrijfelijk. Hiermee is een eind gekomen aan ons prachtige avontuur van 4100km en 75000hm afgelegd in 29 fietsdagen. bier Wij Frans, Tom en Henk hadden deze monstertocht nooit kunnen volbrengen zonder de hulp van Paul. Hij stond altijd en overal voor ons klaar, waarvoor bijzonder veel dank!

1. Hein de Man:
    28 juni 2018
    Super prestatie!! Geweldig om jullie te volgen!!! Broer ben super trots op je en tot snel
  2. Jos:
    28 juni 2018
    Klasbakken zijn jullie! Fantastische prestatie, van alle vier!
    Mooie herinneringen.....en het waren mooie verhalen om jullie avonturen te volgen.
  3. Ries:
    Toppers 👌💪👍
  4. Elly Sormani:
    28 juni 2018
    Jullie zijn allemaal super helden , wat een prestatie hebben jullie geleverd .Ik hoop jullie snel weer te zien en binnenkort van de verhalen te genieten .
  5. Maria Ruiter:
    28 juni 2018
    Prachtig om je verhalen te lezen. En wat n prestatie. Klasse !!!!
  6. Berry Brouwer:
    28 juni 2018
    Gewedige prestatie en bedankt voor de mooie verhalen.
    Nu op naar Holland, het is hier super fietsweer.
  7. Robert Wiggers:
    28 juni 2018
    Geweldig dat jullie het gehaald hebben! Mooi om jullie hier te kunnen volgen, al was ik er uiteraard liever zelf bij geweest. En wat een mooi weer meestal, vergeleken met vorig jaar. Dat is jullie van harte gegund. Als ik dit schrijf zullen jullie weer thuis zijn aangekomen, een ervaring rijker, misschien wat kilootjes lichter, en plaatselijk misschien wat versleten. De remblokjes bedoel ik :>) Gefeliciteerd allemaal!
  8. Wouter Kiela:
    28 juni 2018
    Geweldige prestatie! Ik heb genoten van het reisverslag en de foto's. Tot gauw.
  9. Nicole:
    28 juni 2018
    Geweldig mannen!! Wat een belevenis!! In tha pocket!!
  10. Lieke de Man:
    29 juni 2018
    Super gedaan opa en de andere 3!!
  11. Henk Rietveld:
    29 juni 2018
    Wat een topprestatie!! mooie ervaringen en herinneringen voor het leven.