2018-13 Beaufort-Culoz

21 juni 2018 - Culoz, Frankrijk

Vandaag weer een zware etappe voor de boeg. Zowel de afstand 152km en de hoogtemeters 3545m en het warme weer maakten dat wij op tijd uit de veren waren. Nu op dit moment dat wij dit schrijven was het ook een zware dag. Gelijk vanuit de camping, na een kleine afdaling de Col de Saisies op 20km klimmen na 1650m hoogte. montblanc De hoogste nog te bedwingen Col. Het vrijwel gelijk warm,  de zon scheen alweer volop. Gelijk de afdaling in naar Flumet over slecht wegdek. In het dal aangekomen draaiden wij rechtsaf de Col des Arvies aravis op. Deze klim is 11km op papier maar er zat een enorme afzink waar wij hele stukken 40 in het uur konden rijden. In de beklimming zagen wij een dame op rolskies die ook naar boven skiede. In het voorbijgaan was goed te zien dat het om een atlete ging die mogelijk aan het trainen was voor de komende winter alweer. aravis uitzicht Op de top stond de camper. Het bleek dat Paul aan de wandel was. Hij heeft de top wandelend bereikt. In de camper weer bijgetankt voor de afdaling, waar wij naar links gingen voor de Col de la Croix Frey. Deze Col was kort en op de top moesten wij stempelen. Daar gelijk een cola en koffie gedronken. Via Tones gingen wij de binnenlanden in om de stad Annecy te ontwijken. Dit was een fraaie omleiding met veel dalen en klimmen. Zelf daar kwamen wij een kort maar heftige klim tegen genaamd Cote de la Lanvon met een deel 18%. Ondertussen liep de temperatuur op naar 32 graden. 32graden Belangrijk dus om veel vocht in te nemen. Het werd zwaarder en zwaarder voor ons. Bij de 2epauze  pauzehebben wij besloten te stoppen in Rumilly. Wij voelden allen dat de km door begonnen te werken. In Rumilly bleek geen camping te zijn. Ook niet in de directe omgeving. Dit leverde wat oponthoud op maar we wilden toch een camping bereiken. Dus besloten toch door te rijden naar Culoz. In deze consternatie zijn wij vergeten een stempel te halen in Rumilly. Dit betekende wel dat wij de loodzware Col du Clergeon col de?/ op moesten. 15km klimmen met percentages tot 11%, gelukkig waren de laatste 3 km nagenoeg vlak. De afdaling bleek smal en gevaarlijk,  deze was weliswaar kort maar erg steil. Op de camping werden de nodige remblokken vervangen. In plaats van eten te koken hebben wij pizza gehaald. Het aantal hm van vandaag was een nieuw record. Morgen wacht ons de Col du Grand Colombier, ook weer een klim van 21km. Nu naar bed.

1. Lieke de Man:
    23 juni 2018