2018-12 La Chambre-Beaufort

20 juni 2018 - Beaufort, Frankrijk

Gelijk vanaf de camping begon de klim van de Col de Madeleine. Deze klim is 20km met een hoogte verschil van 1500m, daarmee vergelijkbaar met de Mont Ventoux. Lekkere omleidingsroute. Deze moesten wij rijden in verband met de blokkade op de Col de Iseran. Het percentage op de Col de Madeleine is bijna 8% gemiddeld, waarvan 1km zelfs 11%. Dus een fijn colletje om de dag mee te beginnen. In een gestaag zijn wij deze Col aangegaan. Het weer was eigelijk te mooi. De temperatuur steeg zelf boven de 30 graden. Gekomen op de top een kleine pauze ingelast en deze plaatjes geschoten: Top madeleine Bij het lokale restaurant in plaats van een "tampon" een sticker gescoord voor de carnet. Vervolgens een prachtige afdaling van 28km met zeer goede wegen. afdaling madeleine Onder aan de Col de Madeleine hadden wij de 1e rust gepland. Paul stond weer op een prachtige plek aan een riviertje in Aiqueblanche.rust Daar besproken dat wij door een tunnel moesten van maar liefst 1600 meter lang. Hoe is de weg, is er veel verkeer, verlichting en veiligheid hebben wij aandacht geschonken. Vlak voor de tunnel stond Paul aan de weg voor de laatste mogelijkheid om de tunnel fietsend te vermijden. Wij besloten toch de fiets te behouden en onze weg te vervolgen. Gekomen in de tunnel (Siaix) strak achter elkaar gefietst met goede verlichting. Het fietspad is daar anderhalve meter breed en het verkeer hield goed rekening met onze aanwezigheid. tunnel In de tunnel werden geconfronteerd met een oorverdovend lawaai. In deze trechter kon je niet opmaken of dit geluid van achter of voor wegkwam. Dit was voor ons een zeer vreemde ervaring. Opgelucht kwamen wij veilig uit de tunnel weer in de zon. De koers ging verder richting Bourg-St-Maurice waar wij onze 2e rust hadden gepland. dit was ook wel nodig want het tussen gelegen stuk route ging over La Plagne. Mooie route maar wel veel wind tegen en hoogte verschillen. Nagenoeg op en aangebrand door de zon kwamen wij aan op de parkeerplaats waar Paul ons weer stond op te wachten. Vanaf hier hadden wij nog 45km op de teller staan. Hierin zit de klim naar Cormet de Roselend. Deze is ruim 20 km met 1100hm. Nadat Tom anderhalve liter cola in zijn mik had gegoten was hij weer boven Jan. Gelukkig besloten wij ons plan vast te houden en door te rijden naar onze eindbestemming van vandaag. De Cormet de Roselend is een bijzondere Col omdat deze streek erg lawine gevoelig is. lawinelawine1 Zie hier ook weer de beelden hiervan. Hele stukken bos en weg zijn weggeslagen door dit natuurgeweld. in de route krijg je een prachtig gezicht op de gletsjer. De naam hiervan is ons door de vermoeidheid ontschoten. Gelukkig hebben wij de foto nog.gletsjer Het was zo warm vandaag dat de gletsjer bijna niet meer te zien is. In deze tijd komen de koeien weer in de wei en moeten natuurlijk ook gemolken worden. koeienEen paar kilometer voor de top hadden wij nog even de wind flink tegen en werd het bereiken van de top toch nog een beste klus. Uiteindelijk bereikten wij ook deze top weer. roseland Onweersbuien pakten zich op dat moment samen boven de Col. Gelukkig voor ons stond de wind zodanig dat deze wolken van ons afdreven. Inmiddels hebben wij het echte hooggebergte achter ons gelaten en is de hoogste beklimming die wij nog moeten doen 1650m en het aantal Cols nog 24. Het einde van deze bijzondere reis komt steeds dichterbij. De weersomstandigheden voor de komende dagen ziet er ook nog gunstig uit. In de afdaling van de Roselend kom je langs het Lac de Roselend. Dit leverde ook weer een prachtig plaatje op.meer De afdaling verder afgemaakt naar Beaufort alwaar wij weer op een prachtige plek staan, die Paul weer voor ons heeft gereserveerd. Vanavond weer een stevige wielermaaltijd genuttigd bereid door Frans en Tom.camping eten Nu op tijd naar bed want morgen staan wij wat vroeger op omdat het plan voorschrijft dat wij een etappe van 152km gaan rijden. Daarover morgen bij Wifi meer A demain.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Henk Rietveld:
    21 juni 2018
    Mooi verslag weer heren. Ondertussen hebben jullie het ergste achter de rug en is het einde in zicht. Wat een prachtige omgeving, dat moet echt genieten zijn geweest.
  2. Elly Sormani:
    21 juni 2018
    Gelukkig geen onweer in de bergen maar wel weer een mooie tocht .ik hoop dat jullie de laatste dagen goed weer hebben en er nog even voor gaan , maar 24 bultjes te gaan 😻succes nog .
  3. Robert Wiggers:
    22 juni 2018
    Prachtige foto's en mooi verhaal. Maar wat zie ik: andere mensen op de camping? Juni is geen september, zoveel is wel duidelijk.
  4. Hein de Man:
    22 juni 2018
    Weer genoten van jullie verslag met mooie plaatjes 🚴☀️ Blijf met veel plezier jullie avontuur volgen!!
  5. Reisgenoot Tom:
    22 juni 2018
    Henk geniet van alle reacties. En hoewel ik al meelees tijdens het schrijven vind ik het ook een mooi medium waarin de belangrijkste dingen worden vastgelegd (mijn gevoelige benen houden we lekker buiten de verslagen). Nog even en dan hebben we een prachtig project afgerond