2018-15 Morbier - L'Isle-sur-le-Doubs

23 juni 2018 - L'Isle-sur-le-Doubs, Frankrijk

Na een zeer koude nacht (waardoor wij wel lekker hebben geslapen) maar Paul had een uur nodig om zich op te warmen. Hij ligt altijd buiten op een veldbedje. na het ontbijt weer op tijd op de fiets in de richting van de beklimming van de Col de Celstine 1140m hoog. Gelijk voelde dit weer lekker aan de benen. Deze waren hierdoor sneller wakker als de meeste renners onder ons. De beklimming ging over fraaie bergruggen door waardoor je goed zicht had op de omgeving. route Langzaam maar zeker werd het landschap glooiender. De echte hoge bergen hebben wij nu wel achter de rug. De hoogste toppen zitten nu al onder de 1000m. Wel blijft de route fantastisch zeker gezien het volgende plaatje.route1 De km schoten toch wel aardig op zodat wij bij de 1e pauze kwamen na 62km koers. Inmiddels was het een behoorlijke balendag geworden getuige de volgende foto. balenWat opvalt in deze streek is dat de boeren volop bezig zijn op het land om te maaien of om de balen van het land te krijgen. Dit alles bij prachtig weer. zonschaduw Gelukkig niet meer zo warm als gisteren. In Levier op zoek naar een lokatie om te stempelen. Dit duurde zeker een half uur omdat wij daar waren rond de middag en bijna alles nog dicht zat. Bij een restaurant waar wij binnen konden komen zaten veel mensen te eten. De baas zat voetbal te kijken en de enige serveerster liep de benen uit haar lijf. De koffie smaakte echter prima. Na dit oponthoud kregen wij een km lange afdaling door een bos richting Lods gelegen aan het riviertje de Loue. Consequentie was dat wij aan de andere zijde weer stijl het dal uit moesten klimmen. geitepad Met nog 30km te gaan leidde de route ons letterlijkste het bos in. De weg leek meer op een geitenpad dan een gewone weg. Via het afgesloten dorp Sanciey-le-Long in verband met de lokale kermis, waar wij ons niets van aantrokken. barree kermis idem Gingen na een rondje in de draaimolen verder met onze route richting naar de laatste col van de dag, namelijk Col de Ferriere met weer een hoogte van 642m kasteel Verder passeerden wij het plaatselijke kasteel. Gelukkig voor ons waren de laatste 10km verreweg het meeste afdalen. Wat ons zeer goed van pas kwam na 160km Eifeltoren met een gemiddelde van 24 km per uur met ruim 2240hm. Morgen wacht ons de laatste zware etappe. Hoezo zondagsrust maar daarover morgen meer!

1. Arthur:
    23 juni 2018
    Aha, hoezo 100 Cols tocht, het is dus toch gewoon een kermiskoers :)
  2. Luciël:
    Mooi verhaal weer
  3. Henk Rietveld:
    24 juni 2018
    ik snap wel waarom Paul buiten slaapt ;-)
  4. Elly Sormani:
    24 juni 2018
    jullie krijgen er ook nog geen genoeg van zo te lezen . Een mooi verhaal met een fijne route met geitenpad .op naar het eind en nog succes gewenst voor de laatste kilometers
  5. Henk de Man:
    26 juni 2018
    Ja Arthur het is elke dag opnieuw een feest!