Etappe 9,10 en 11

15 september 2017

In verband met het niet hebben van wifi geen verslagen meer tot nu. Dan maar drie dagen aan een stuk! De drie dagen verschilden enorm in zwaarte en weer. Woensdag hadden wij een perfectie fietsdag met prachtig weer. Nat bezweet bereikten wij diverse cols.colmet prachtige vergezichten. Ook van de lunch konden wij genieten in het zonnetje pauzeDe 9e etappe ging van Plaisance naar St Jean le Vieux over 154 km. Waarbij wij natuurlijk weer de nodige hoogtemeters hebben gemaakt. De 10 etappe was er een met regen van morgens tot aan het eind. Het klimmen gaat dan nog wel omdat je je dan wel warm rijdt. Het dalen daarentegen wordt een kriem. Nat, koud met 5 graden dalen is geen pretje. Verkleumd bereikten wij de camper om droge kleren aan te trekken, die trouwens ook schaars werden. Marie BlancOp de top van de Marie Blanc kwam heel even de zon te voorschijn. Dit was echter van korte duur. In de afdaling, ja hoor, weer regen. De snelheid gaat er dan wel af en met de remblokken gaat het dan ook snel. Aangekomen op de camping na 118 km in Escot werden de fietsen dan ook aan een controle onderworpen. Alles weer reinigen na een warme douche. Goed eten en snel onder de wol om op te warmen. Buiten was het inmiddels 5 graden. In de camper met alles dicht was het niet om te harden vanwege de lucht. Stinkende kleding en stinkende mannen bij elkaar levert het nodige op. Ik zal jullie verdere details besparen. SchapenIn een van de vele afdalingen werden wij opgehouden door een kudde schapen van maar liefst 1500 stuks. Deze gaan gezien het koude weer naar de winterstalling, en wij maar fietsten. Je moet echt gek zijn als je met dit weer door fietst. Maar zoals eerder verteld gaan wij voor een doel. We liggen nog steeds op schema. De 11e etappe was een echte Pyreneeën etappe. De Aubisque enTourmalet in een dag. Bijna 4000 hm in deze etappe. Het was een zware maar prachtige dag met uitersten wederom in het weer. Op de Aubisque was het nog prachtig met vergezichten die nauwelijks te omschrijven zijn. Aubisque Aubisque De afdaling van de de Aubisque was echt genieten geblazen. Mooie rechte stukken afgewisseld met haarspeldbochten en een droog wegdek. Dat betekent dat we snel beneden waren en snel aan de Tourmalet konden beginnen. Weer 18 km klimmen maar nu onder barre omstandigheden met op de top de eerste sneeuw. Op de top was alles dicht en daar moest gestempeld worden. Henk werd vooruit gestuurd om de nodige "Tampons" te scoren. Dat lukte in  het wat lager gelegen skidorp. Regen, nat en glibberig begonnen wij aan de afdaling. Deze moet op papier heel mooi zijn, maar nu kost dit een set remblokken. Verkleumd kwamen wij aan in St Marie de Campan. In spoedoverleg werd besloten de laatste nacht door te brengen in het plaatselijk hotel Des 2 Cols. Heerlijke warme douche en goed eten en weer onder de wol. Morgen alweer de laatste etappe van deze editie. De route gaat onder andere over de Aspin en Port de Bales. Onder wielerkenners een begrip in de Pyreneeën. We sluiten af met nog een aantal geschoten plaatjes en gaan lekken slapen. Tourmalet col achtervolging col col Welterusten!!!

Komend weekend volgt nog een laatste reisverhaal voor dit jaar. De plannen zijn er om volgend jaar nog een keer 16 etappes te rijden. We hebben dan nog ruim 2200 km voor de boeg met heel veel hm.

1. Nico:
    16 september 2017
    Beste liefhebbers van die schitterende sport,

Vandaag alweer jullie laatste tocht.
    Zo te lezen hebben jullie de laatste dagen enorm moeten afzien om jullie gestelde doel te bereiken. Mijn petje af voor jullie doorzettingsvermogen!!
    Hopelijk komen jullie vandaag allemaal gezond en wel over de meet. Misschien uitgewoond en wel maar met plezier terugkijkend op een prachtige tocht dwars door Frankrijk. Dat doen er niet veel en met ook nog zoveel enthousiasme.
    Neem na afloop van jullie rit vandaag, op kosten van Unicoach, een hartversterkertje om alle pijntjes weer snel te vergeten. Dat hebben jullie wel verdiend. Jullie kunnen tot een bedrag van € 60, = daaraan besteden. Ik reken na thuiskomst wel af met Tom. Proost op het behaalde resultaat en een goede thuisreis toegewenst. Tot ziens.
    Vriendelijke groeten,
    Nico.
  2. Hein de Man:
    16 september 2017
    Geweldig prestatie van jullie allemaal met name de laatste dag met slecht weer!! Respect voor allen!! Geniet van de laatste dag en een goede terugreis! Fijn dat alles verder goed is gegaan en dat jullie allemaal weer zonder brokken veilig thuis komen!!
  3. Elly Sormani:
    16 september 2017
    Wat een etappes met veel regen en hoogtemeters , aller respect voor jullie allemaal . Nu nog de laatste etappe en daarna genieten van alle mooie herinneringen . Fijne en veilige terugreis en tot ziens met mooie verhalen . ❤️🌕🛌
  4. André den Hollander:
    17 september 2017
    Wat een doorzetting, erg leuk jullie tocht op deze manier te volgen. Indrukwekkend en veel prespect voor deze prestatie.
    Voor straks een veilige terugreis 👊🏻👊🏻