12 etappe St. Marie de Campan - Cierp Gaud

18 september 2017 - Cierp-Gaud, Frankrijk

De laatste etappe voor dit jaar liep van St. Marie de Campan naar Cierp Gaud over een afstand van weer ruim 100 km met ruim 2500 hm. Gisteren verkleumd en nat besloten in het hotel te overnachten. Dat was een prima keus. Een prima diner, goede nachtrust en een stevig ontbijt was een goede voorbereiding voor de (voorlopig) laatste etappe van dit jaar voor de 100 cols. De fietsen werden in de avond nog even gecontroleerd en werden voor mij nog van nieuwe remblokken voorzien. We vertrokken gelukkig weer met mooi weer. Dat scheelt een stuk, alhoewel het wel koud was. Op de toppen van de bergen om ons heen is de eerste sneeuw goed waar te nemen. Uitzicht De route leidt ons over de Col D'Aspin naar de Col de Peyresoude om af te sluiten met de Col Port de Bales. De cols gaan in de benen zitten merk ik. Maar met een gestaag tempo bereiken we top na top. col1 Op de top kwamen wij in contact met een begeleider van een man die 1000 cols fietst. Zij laten overal een tag achter "Uphil" Langzaam maar zeker bereiken wij ons beoogde doel en klimmen over de Peyresoude richting Port de Bales. Peyresoude Pauze Natuurlijk niet voordat en een pauze wordt ingelast aan de voet van deze laatste col bij de camper.Camper Zonder verzorging hadden wij deze monstertocht nooit kunnen volbrengen. Paul met soms hulp van Robert bedankt voor jullie super hulp. Mede hierdoor is dit alles te doen! Na de pauze op naar de laatste col. Deze loopt lekker hoor ik Tom nog zeggen. Nu ik kan je vertellen dat de eerste kilometers gewoon weer dik 10 a 11 % waren. Maar goed de laatste col geeft je vleugels. Bijna het behaalde doel bereikt. Het ging niet vanzelf maar de benen voelden nog prima om ook deze col te bedwingen. Boven op de deze Port de Bales deze foto's gemaakt van Arthur en mijzelf Arthur col Voorlopig laatse col We kunnen terugzien op twee prachtige weken met 12 etappes achter elkaar gereden. Leuk voor de statistieken is dat we tot nu 1750 km hebben gereden en 27675 hm hebben overwonnen onder zeer verschillende omstandigheden. Soms veel wind, regen, sneeuw en gladde wegen. Maar ook met prachtige snelle afdalingen waar bij goede omstandigheden snelheden van 65 a 70 km werden bereikt. In al deze door ons afgelegde km hebben wij drie keer lek gereden, 1x Henk (klapband) en 2x Frans (doornen) Verder hebben wij ruim 100 liter cola opgezopen en hebben wij ongeveer 450 eieren gegeten. Dan nog maar niet te spreken over alle pasta's, kazen, kwark, yoghurt en broden die er door heen gingen. Wat mij is opgevallen dat het uiteindelijke eindproduct wat je produceert op het toilet niet in verhouding staat met wat er allemaal ingaat. Kennelijk verbruikt het lichaam zorgvuldig wat je er allemaal instopt en komt er weinig meer uit. Ja wel was duidelijk dat wat je er als cola instopt en als sinas weer uit komt. Cierp Gaud is ons voorlopige eindpunt. In de lokale kroeg hebben wij nog een afsluitende borrel gedronken. Afsluitende borrel De reis naar huis is zeer voorspoedig verlopen. Geen druk verkeer op de autobanen. Zo rond vijf uur in de middag vertrokken en in de ochtend tegen half acht aankomst in Breda voor de eerste tussenstop. Arthur uitgeladen met al zijn spullen zodat hij met de trein verder kan naar Den Haag. Hierna naar Maarn waar wij Robert hebben afgezet. Vervolgens met het restant Frans, Paul, Henk en Tom door naar Schalkhaar. Frans afgezet die nog weer terug moet naar Canada. De overgebleven drie door naar Lettele. Alles uitladen en schoonmaken en vast de plannen bespreken voor volgend jaar. We hebben nog zeker 60 cols te gaan en 2250 km.

Tussenstuk Tot volgend jaar !!

1. Elly Sormani:
    18 september 2017
    Wat een prachtig verhaal , maar nog beter is het om te lezen dat jullie het hebben gehaald met behulp van iedereen . Geweldig en nogmaals gefeliciteerd, klasse dat alles is goed gegaan . Zie de mooie verhalen van jullie met veel plezier tegemoet . 👍👍❤️❤️
  2. Henk te Poele:
    18 september 2017
    Mannen dank voor de leuke verhalen en de foto's en petje af voor de prestatie.
  3. Hans de Vos:
    18 september 2017
    Schrijver worden Henk.je bent een echte verhalenverteller
  4. Jan de Man:
    18 september 2017
    henk fantastisch om jullie te volgen , doet mij herinneren aan de vele tochten die ik gemaakt heb. Jammer van het slechte weer en de koude. Misschien volgend jaar een andere planning?? Ik herinner me dat een broer van Wim Coenders deze zelfde tocht heeft moeten afbreken vanwege het slechte weer. Groet Jan
  5. Hein de Man:
    18 september 2017
    Weer een prachtig verhaal!! Respect voor deze prestatie!!
  6. Maria Ruiter:
    Genoten van jullie verhaal. Klasse
  7. Wouter Kiela:
    18 september 2017
    Weer met veel plezier gelezen. Allen gefeliciteerd met de prestatie. Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn.