2018-7 Lasalle-Cereste

15 juni 2018 - Céreste, Frankrijk

Vandaag op tijd uit bed want ons wacht een heroïsche beklimming, namelijk de Mont Ventoux. Deze berg dienst elke wielrenner eens beklommen te hebben. Na een goed ontbijt om halfnegen op de fiets. We hadden dit keer geen leuke buurvrouw, dus geen reden om later te vertrekken. Op de Mont Ventoux was het redelijk rustig. We hadden erg geluk met het weer, weinig wind en zon. We deden de beklimming vanaf Bedoin. Dan weten velen dat je eerst door het beroemde bos moet. Kilometers 10%. Dat hakt er flink in. Gelukkig wordt het na Chalet Reynard iets vlakker namelijk 7 a 8%. Maar het voelt als minder. Vervolgens hebben wij de Ventoux ISWP0019afgedaald richting Malucene. Dit ging met een snelheid tot 75km per uur. Deze afdaling heeft een brede weg waar dat dan ook prima kan. Valk voor Malucene stond Paul weer klaar om ons van een hapje en een drankje te voorzien. Na de rust richting Malucene, daar draaiden wij af richting Montbrun. Dit is een prachtig stadje tegen de bergen aan gebouwd.ISWP0025 Vanaf daar verder richting Revest-du-Bion, waarbij achtereenvolgens de Col du Macquiene 1088m en de Col de L'Homme Mort 1200m beklommen moesten worden. Mooi lopende cols, niet de zwaar. Dit met constant zicht op de Mont Ventoux. Wij hebben deze berg vandaag van alle kanten gezien. Prachtig gebied om doorheen te fietsen. Hierna richting de pauze waar Paul alweer klaar stond. Na de nodige cola en brood en bananen reden wij verder voor de laatste 40km. Deze rust heeft ons goed gedaan want met een redelijke wind in de rug hebben wij zeker 10km met 40 gemiddeld onze weg kunnen vervolgen, via het bijzondere Simiene la Rotonde naar Oppedette. De route leidde ons door de georges van de Oppedette kwamen. Hier zijn wij even gestopt om van dit bijzondere uitzicht te kunnen genieten. Geen afzetting en wel een afgrond van 150m diep. Even met elkaar op het randje gestaan..........ISWP0030 Verder dan dit durfden wij echt niet. Na de afdaling te hebben vervolgd kwamen wij met een redelijke snelheid aan in Cereste. Heerlijk rustig weer. Het enige wat wij horen zijn de krekels en een uil. Zo weer op tijsd na bed want vandaag na 146km en 3100 hm zijn wij toe aan de nodige rust.

1. Ronny Mulder:
    15 juni 2018
    Top Henk ! In augustus hoop ik de Cingle te fietsen. Ben blij met je verkenning!
    Groet Ronny
  2. Hein de Man:
    15 juni 2018
    Weer een mooi verslag, heb er weer van genoten!!
  3. Gerard Beukers:
    16 juni 2018
    Prachtig om te lezen, maar het doet wel een beetje pijn om er niet bij te zijn.
  4. Arthur:
    16 juni 2018
    Fijn dat het biertje in Bedoin heeft gesmaakt. En dan nu de Alpen! Met dit weer zal de sneeuw daar op de cols wel snel minder worden.
    Gerard, ik voel met je mee. Maar volgend jaar mogen wij (hopelijk) ook weer!
  5. Berry Brouwer:
    16 juni 2018
    Mooi verhaal Henk. Heel veel plezier.
  6. Henk Rietveld:
    16 juni 2018
    Eindelijk mooi weer erbij. Dat is dubbel genieten. Mooie verslagen met herkenning wat de ventoux betreft
  7. Elly Sormani:
    16 juni 2018
    Wat een mooi verhaal en een stuk kon ik jullie volgen omdat ik de MV ook van die kant heb beklommen . Zo te lezen was het een mooie route met mooi weer . Succes verder met alle klimmen die nog te gaan zijn
  8. Agnes:
    17 juni 2018
    Leuk om te lezen..
    Wat een prestatie. Top!!!
    Succes de volgende dagen X
  9. Robert Wiggers:
    17 juni 2018
    En anders dan Tom Simpson zonder doping de Mont Ventoux beklommen. Jullie kwamen aan; hij niet. Hij kreeg een monument; jullie niet. Waar is de gerechtigheid?