Etappe 4,5 en 6

10 september 2017

Vandaag een verhaal van de afgelopen drie dagen wegens het ontbreken van internet, geen tijd of een late maaltijd. Etappe 4 begon in Laives OvernachtingPaul had weer een perfecte plek gevonden om te overnachten. Met enige hulp van de lokale Gendarmerie konden wij de plaats ook vinden. De heren waren duidelijk geen wielrenners want zij leidde ons over een zandpad naar de camping. Na wederom een goede maaltijd en een welverdiende nachtrust werden wij wakker door het getik van de regen op de camper. Hierdoor werd het geplande vertrek naar Feurs sterk vertraagd. Kort na het vertrek tegen half twaalf!! bleek Arthur een lekke band te hebben door het glas wat op het kampeerterrein was achtergebleven. Uiteindelijk zaten wij tegen 12.00 uur op de fiets voor een rit van 165 km met uiteindelijk 2875 hm. In het routeboek wordt dit een overbruggingsroute genoemd. In de prachtige samengestelde route kom je door dorpjes en zie je het landschap sterk verschillen. Vieuw3Paul doet nadat wij zijn vertrokken de boodschappen waarbij de cola er door vliegt. Onderweg zijn er heren die tot nu drie keer een Dumoulenetje hebben gelegd. Etappe 5 begon in Feurs en ging over 138 km naar Brioude, ook nu weer met 2255 hm. Het mooie is dat Robert goed mee komt ondanks zijn blessure aan zijn neus. Het enige wat hij heeft moeten inleveren is zijn zwiebertasje vol met gereedschap. Denk hierbij aan schroevendraaier en inbussleutels. Het scheelde zeker 2 kg aan gewicht waardoor hij veel rapper is in de beklimmingen. Het valt op dat in de Franse dorpjes waar wij doorheen komen veel huizen zijn gerestaureerd tot een tweede huis, zeer goed onderhouden wat een prachtig gezicht oplevert. DorpOp een beklimming haalden wij een lokale wielervereniging in, waar wij op de top een gesprek mee aanknoopten. De heren waren onder de indruk van de tocht waar wij mee bezig zijn. De nodige ervaringen werden uitgewisseld waarbij de laatste wielrenner van de lokale club een kleine aanrijding kreeg met Frans. Het letsel viel gelukkig allemaal mee en geen schade aan de fiets van Frans. Frans zelf bleef ongedeerd. Wielerclub Etappe 6 begon vandaag in Brioude en bracht ons in Laroquebrou. Totaal 148 km met 2670 km. In deze etappe zit de Puy Marie die een hoogte heeft van 1600 meter. Helaas kregen wij regen op de top waardoor het volledig dichttrok met mist. Je schijnt daar een prachtig uitzicht te hebben maar dit keer was het zicht zeer beperkt. Puy Marie Col Puy Marie.                                                                    In het dorp Jussac moest weer eens getempeld worden. dat bleek op zondag een probleem te zijn. Gelukkig had de lokale voetbalclub thuis gespeeld en zaten de laatste spelers nog aan het bier. Wij werden lid gemaakt van de supportersvereniging met een bewijs van inschrijving wat overeen komt met een stempel. Alle cafe's benzine pompen en hotels waren gesloten. De Col de la croix de L'Homme Mort werd overwonnen waarbij Frans dit deed met twee vingers in de neus. FransOnderweg kwamen wij een net aangereden kat tegen die kennelijk zijn zevens levens had verbruikt. Vervolgens heeft hij een laatste vlucht gekregen en een waardige plek. Helaas hebben katten geen acht levens. Vandaag hebben wij het meeste last gehad van de kou. Zeker voor de tijd van het jaar. Wij denken dat het boven een graadje of 5 a 6 was. De meesten waren gezien het weerbericht voldoende warm gekleed. In de afdaling hebben wij afgezien. Klappertanden in september dat maak je niet vaak mee!! Wij werden verrast door een plaatselijk processie waarbij de weg even was afgesloten. Tijd voor een plaatje. ProcessieDe broertjes steunen elkaar door dik en dun. Afwisselend wordt er op kop gereden om elkaar uit de wind te houden. Ook ik hou de mannen regelmatig uit de wind waarna ik afgaf en werd getrakteerd met een verse fluim, met dank aan Robert. Het was nog te proeven dat hij net een abrikozen taartje had gegeten. Al met al liggen wij op koers en hebben al ruim negenhonderd kilometer afgelegd. We genieten van elkaar en van alles om ons heen!!BroertjesDe broertjes!!

Tot het volgende verslag en tot slot onze overnachtingsplaats aan een mooi stuwmeer.Stuwmeer

1. Hein de Man:
    11 september 2017
    Geweldig om weer te lezen, ook de ontberingen, zal regelmatig zwaar zijn!! Diep respect voor jullie allemaal!!! Succes met het vervolgen van de tocht
  2. Elly Sormani:
    11 september 2017
    Wat een mooie beleving en prestatie ik blijf genieten van de verhalen . Geniet er maar weer van 💋💋
  3. Ilse:
    11 september 2017
    Prachtige verhalen ! Leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie zware ritten. Veel succes nog !!
  4. Maria Ruiter:
    11 september 2017
    Prachtig om te lezen. Veel plezier.
  5. Hans de Vos:
    11 september 2017
    Mooi jullie ontberingen te lezen
  6. Bas Govers:
    12 september 2017
    Indrukwekkend Henk. Leuk zo mee te lezen en af en toe een plek of col te herkennen
  7. Gerrit:
    12 september 2017
    Mooi om dit zo te kunnen volgen. Top!
  8. Wilco:
    Weer leuk om te lezen..
    Ook vanuit zuid Frankrijk blijven we jullie 'volgens...